dilluns, 28 de març del 2016

Màquines eines. El torn.

En el següent apartat estudiarem la màquina del torn convencional, les seues parts i coneixerem els treballs i moviments de treball que practicarem al taller una vegada quede clar tot el procés.

                                                     


Resultat d'imatges de parts principals del torn paralel


El torn és una de les màquines més antigues i importants. Amb ella podem aconseguir multitud de formes, ja siguen com a pròpies i finals, o com a prèvies d'altres de finalitzaran en una altra màquina (per exemple en la fresadora). Bàsicament, qualsevol torn del tipus que siga fa girar el bloc de material que s'ha de transformar en peça mitjançant una eina fixada en el seu dispositiu, que desplaçarem en els dos eixos (X / Z) en ambdues direccions (+ /-) li donarem les formes desitjades. Formes que, en qualsevol cas i malgrat la varietat possible sempre són superfícies de revolució.

Una primera classificació dels diferents tipus de torns que ens podem trobar en la indústria actual, per no faltar a la veritat és la següent:

·Torn paral·lel (també denominat: cilíndric, de cilindratge i roscatge ...).
·Torn copiador.
·Torn a l'aire.
·Torn vertical.
·Torn de doble capçal.
·Torn fresador (híbrid de torn i fresadora).
·Torn barrina.
·Torn revòlver (en desús)
·Torn automàtic (en desús)

En aquesta unitat només estudiarem el més utilitzat en els tallers de formació professional i que practicarem en classe; torn paral·lel.

En l’actualitat, aquests tipus de torns han estat progressivament substituïts per torns copiadors, revòlver, automàtics i de control numèric.


Un inconvenient d’aquest torn és que requereix de personal qualificat, ja que el moviment dels carros és manual. El torn paral·lel o mecànic és el tipus de torn que va evolucionar partint dels torns antics quan se li van incorporar nous equipaments que van aconseguir convertir-lo en una de les màquines eines més important que han existit. Però, en l'actualitat aquest tipus de torn està quedant relegat a realitzar tasques poc importants, a utilitzar en els tallers d'aprenents i en els tallers de manteniment per realitzar treballs puntuals o especials.

PARTS PRINCIPALS
-Bancada (1): És un sòcol de fosa de ferro que serveix de suport de les altres parts. A la part superior té unes guies que permeten el desplaçament del carro principal i contrapunt. També disposa d'un dipòsit líquid refrigerant.
-Capçal (2): És una caixa de fosa situada a un extrem de la bancada, que conté l'eix principal, al cap del qual és munta el plat, on es fixa la peça. A dins del capçal hi ha els mecanismes de transmissió que fan girar l'eix principal a diferents velocitats.
-Carro principal (3): Es desplaça en direcció peral·lela a l'eix principal, sobre les guies de la bancada. Serveix de suport del carro transversal i disposa dels dispositius de moviment automàtic i manual de l'eina.
-Carro transversal (4): Es desplaça en direcció perpendicular a l'eix de la màquina, sobre les guies que té el carro principal. A la part superior s'hi acobla el carro portaienes.
-Carro portaienes (5): Està muntat sobre la plataforma giratòria que permet girar-lo un angle determinat respecte a l'eix principal per tal de fer les superfícies còniques de les peces. Serveix de suport de la torre portaeines.
-Torre portaeines (6): És un suport que permet la fixació de les diferents eines de tornejat.
-Contrapunt (7): Es desplaça longitudinalment sobre la bancada i s'hi pot fixar en qualsevol punt. A la part superior té un eix lliscant, a l'interior del qual és pot acoblar un punt rotatiu que facilita la mecanització de peces llargues o un portabroques o broques per fer forats a les peces que es mecanitzen.


Moviments de treball del torn.

·Moviment de tall: En general s'imparteix a la peça que gira rotacionalment sobre el seu eix principal. Aquest moviment l'imprimeix un motor elèctric que transmet el seu gir al fusell principal mitjançant un sistema de politges sobre engranatges. L'eix principal té acoblat al seu extrem diferents sistemes de subjecció (plats de grapes, pinces, mandrins auxiliars o altres), els quals subjecten la peça a mecanitzar. 

·Moviment d'avanç: És el moviment de l'eina de tall en la direcció de l'eix de la peça que s'està treballant. En combinació amb el gir impartit al cargol, determina l'espai recorregut per l'eina per cada volta que dóna la peça. Aquest moviment també pot no ser paral·lel a l'eix, produint-se així cons. En aquest cas es gira el carro portaeines, ajustant en una escala graduada l'angle requerit, que serà la meitat de la conicitat desitjada. Els torns convencionals tenen una gamma fixa d'avanços.

·Profunditat de passada: Moviment de l'eina de tall que determina la profunditat de material arrencat en cada passada. La quantitat de material factible de ser arrencat depèn del perfil de l'útil de tall utilitzat, el tipus de material a mecanitzar, la velocitat de tallpotència de la màquina, avanç, etc.

·Nònius dels carros: Per a regular el treball de tornejat els carros del torn porten incorporat uns nònius en forma de tambor graduat, on cada divisió indica el desplaçament que té el carro, ja siga el longitudinal, el transversal o el portaeines. La mesura es va conformant de forma manual per l'operador de la màquina per la qual cosa es requereix que siga una persona molt experta qui el manipule, si es tracta d'aconseguir dimensions amb toleràncies molt estretes.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada